Artikel uit het Laatste Nieuws – 20-21-22 juli 2007

OCMW start cultuurproject om gangen op te fleuren

Het Aalsterse OCMW heeft een cultuurproject opgestart waarin haar eigen gangen kunstzinnig opgefleurd worden. Mensen die normaal weinig naar culturele voorstellingen gaan, kregen vanuit het OCMW de vraag om deel te nemen aan het project.

Onder begeleiding maakten ze gisteren schilderijen van planten en bloemen die aan de binnenmuren van het gebouw worden gehangen. Ook OCMW-secretaris Albert Saeys en voorzitter Patrick De Smedt leverden een zelfgemaakt schilderij af. “De bedoeling is dat we samen met die mensen aan het OCMW werken”, zegt voorzitter Patrick De Smedt. “Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn moet een menselijk contactpunt zijn waar aan maatschappelijke problemen van mensen wordt gewerkt. Die rol kunnen we beter vervullen als ons gebouw niet zo kil overkomt. Met het cultuurproject willen we de drempel van het centrum dan ook verder verlagen.” Dat er nu geschilderd gras aan de muren van het OCMW hangt, zorgde gisteren al voor reactie bij de medewerkers van het OCMW. Wandelend door de gang begonnen ze spontaan ‘Laat het gras meer groeien’ van Sam Gooris te zingen.

Artikel uit De Streekkrant augustus 2007

Creatief met gras in OCMW

Het kan verrassen als je straks rondwandelt op de derde verdieping van het OCMW in Aalst. Dertig meter lang werd de muur getooid met schilderijen van gras. Dit werd uitgewerkt door zeven mensen die nog maar weinig kansen kregen om zich kunstzinnig te uiten.

OCMW-voorzitter Patrick De Smedt gaf kunstenares Magdelien Roobroeck ‘carte blanche’ om het project te begeleiden.

Kunstenares Magdelien Roobroeck maakt opvallende creaties in keramiek. Haar kunstwerken zijn een zoektocht naar innerlijke rust. Het kunstproject ligt in diezelfde lijn. De deelnemers aan het project zijn in Aalst betrokken bij diverse sociale verenigingen en werkten de voorbije weken rond het thema ‘gras’. Met amper twee kleuren gingen ze aan de slag : zuiver geel en blauw. De meest diverse schakeringen van groen werden hieruit te voorschijn getoverd. Magdelien : “Bedoeling van het project was om stil te staan bij iets alledaags als gras en dat met eenvoudige middelen tot kunst te verheffen. Het was enorm boeiend om mee te maken hoe de deelnemers eerst aarzelend en met steeds meer enthousiasme samen gingen zoeken hoe ze gras op verschillende manieren konden zien, aanvoelen en uitwerken om uiteindelijk al die verschillende stroken aan elkaar te passen tot één vloeiend geheel.” Niet alleen Magdelien straalt van enthousiasme. Haar tijdelijke medekunstaars Sonja, Petra, Nadia, Dirk, Diana, Bea en Angela minstens evenzeer. “Gras heeft voor ons een heel andere betekenis gekregen. Als we er in lopen of zitten zullen we telkens aan deze toffe ervaringen en groep denken.

Dit project smeekt om een vervolg. “Ook Patrick De Smedt was enthousiast. De voorzitter volgende vol interesse heel dit proces, luisterde aandachtig naar elk verhaal en kwam zelfs als eerste meeschilderen. Het resultaat is permanent te zien tijden de openingsuren van het OCMW Aalst aan de Gasthuisstraat 40.